Vitamine c tekort: grootste oorzaak van vermoeidheid

Wat is vitamine c?

Vitamine C, ook wel ascorbinezuur zorgt voor genezing van wonden, ijzeropname en het behouden van een goede weerstand. Het bevorderd processen in ons lichaam en werkt herstellend. Anders dan veel dieren, maakt ons lichaam deze stof niet aan. Om een vitamine c tekort te voorkomen is het dus erg belangrijk om voldoende producten binnen te krijgen, waarin deze voedingsstof zich bevindt. Maar waar is vitamine c eigenlijk nog meer goed voor?

Hoeveel vitamine C moet je binnenkrijgen?

De dagelijkse dosering vitamine c hangt af van je leeftijd. Over het algemeen moeten mannen en vrouwen boven de 14 jaar, 75 milligram binnenkrijgen per dag. Uitzonderingen zijn vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Voor hen is de dagelijkse dosering hoger. Een vitamine c tekort bij zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven kan namelijk leiden tot ijzertekort of bloedarmoede, wat gevaarlijk kan zijn voor de baby.

Vitamine c tekort

De gevolgen van een vitamine c tekort kunnen erg vervelend zijn. Denk hierbij aan verminderde weerstand, langzame inwendige genezingen en scheurbuik. Scheurbuik zorgt voor veel vermoeidheid, pijn aan ledematen/gewrichten en gewichtsverlies. Dit kan leiden tot inwendige bloedingen. Iets waar je liever niet mee in aanraking wilt komen. Lukt het niet om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen, dan is het verstandig om voedingssupplementen te nemen. Mensen die roken of al op oudere leeftijd zijn hebben vaak een grotere kans om een vitamine c tekort te krijgen. Voor die doelgroep is het dan ook zeker een goede optie om supplementen in te nemen. Daarbij is het wel belangrijk om eerst een arts te raadplegen voordat je besluit om vitamine c te gebruiken.

Welke producten bevatten vitamine c

Vitamine c zit met name in groente, fruit en aardappelen. Producten die rijk zijn aan deze voedingsstof zijn:

  • Paprika
  • Zwarte bessen
  • Spruitjes
  • Aardbeien
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Kiwi
  • Rode kool
  • Spinazie

 

Door het koken van groenten kunnen bepaalde voedingsstoffen deels verdwijnen. Dit gebeurt onder andere bij vitamine c. Het is daarom belangrijk om je groentes niet langer dan de benodigde tijd te laten koken. Hoe langer je het namelijk kookt, hoe meer voedingsstoffen verloren gaan.

Een betere huid en gezond haar

Vitamine c tekort is niet alleen slecht voor je weerstand en genezing van inwendige processen, maar ook voor je uitstraling. Een slechtere huid en ongezond haar kunnen hier gevolgen van zijn. Zonder vitamine c kan je huid geen collageen aanmaken en dit versnelt het verouderingsproces van je huid. Collageen is een heel belangrijk eiwit in het lichaam die bijdraagt aan zachte en elastische huid. Ook is haaruitval een bekend probleem door vitamine c tekort. Je haarwortels hebben namelijk ijzer nodig en vitamine c zorgt ervoor dat ijzer kan worden opgenomen in het lichaam. Kortom, eet bewust en zorg dat je vitamine c gehalte op pijl blijft.